4 manieren om met werkstress te dealen

Stress op het werk, we slapen er niet van, we piekeren erover, maar wat kunnen we eraan doen?

Dat we er iets mee moeten is wel duidelijk.

De overheid luidt de noodklok want werkstress kost miljoenen. Meer dan de helft van de verzuimdagen is het gevolg van werk gerelateerde stress. Bij de psychische beroepsziekten gaat het in 77% van de gevallen om overspannenheid of burn-out. Geen wonder dat er veel aandacht voor dit thema is en dat je een overvloed aan informatie en artikelen tegenkomt.

Ik zet een aantal manieren om met stress te dealen op een rijtje en geef ideeën hoe je dit in praktijk kunt brengen.

Hoef je daar alvast niet meer over te stressen.

1 Omarm stress
grafiek stressDoor alle negatieve aandacht zou je haast vergeten dat een stressreactie een nuttige, positieve respons van ons lichaam is. Bij alle soorten uitdaging (zakelijk, sportief, intellectueel) zet dit mechanisme je mentaal en fysiek op scherp.

We krijgen een energiestoot in de vorm van adrenaline. Een verhoogde hartslag en versnelde ademhaling voorzien onze hersenen en spieren van meer zuurstof. Het stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat de benodigde energie wordt aangevuld. We kunnen beter focussen, zijn alerter, creatiever en effectiever.

Nieuwe, spannende of moeilijke situaties dagen ons uit om ons beste beentje voor te zetten. Zonder impuls om je grenzen te verleggen ga je je vervelen. Heb je te weinig prikkels, dan haal je steeds minder voldoening uit je werk en kun je uiteindelijk in een bore-out belanden.

Mijn tip voor op je werkplek
Ga niet alle stress uit de weg. Laat je door gezonde tijdsdruk stimuleren om met focus en energie aan de slag te gaan. Het stellen van deadlines helpt je om doelgericht stappen te zetten. De Pomodorotechniek motiveert je om korte tijd hypergeconcentreerd aan een taak te werken.

2 Ga stress te lijf
relaxLangdurige stress is schadelijk. Sta je te lang of te vaak onder hoge druk, dan kan dat tot allerlei gezondheidsproblemen en psychische aandoeningen leiden. Chronische stress zorgt voor te hoge cortisollevels in je bloed waardoor je een groter risico loopt om hart-, darm- of maagklachten te krijgen.

Meestal begint het met waarschuwingssignalen zoals hoofdpijn, prikkelbaarheid, slapeloosheid, gejaagdheid of concentratieproblemen. Je lijf geeft aan dat je op de rem moet trappen.
Tijd om te ontspannen en herstellen.

Mijn tip voor op je werkplek
Herken jouw waarschuwingssignalen en zorg voor voldoende ontspanningsmomenten op een dag. Kies een aantal stressverlagers om fluitend door een drukke werkweek te komen.

  • (Glim)lachen
  • Zwarte thee drinken
  • Samen zingen
  • Sporten
  • Tuinieren
  • Iemand helpen
  • Wandelen
  • Kauwgom kauwen
  • Mediteren
  • Pure chocola eten
  • Opruimen
  • Lezen
  • Een dutje doen
  • Muziek luisteren
  • Iemand zoenen
  • Tekenen of schilderen
  • (Een dagboek) schrijven

3 Dicht het energielek
emmer burnoutConstateren dat er stress is en de symptomen op de korte termijn bestrijden is nuttig. Voor de lange termijn is het belangrijk om de oorzaken van het energielek te achterhalen, anders ligt een burn-out op de loer. Stress zorgt ervoor dat de emmer met werkplezier langzaam maar zeker leegloopt.

Wat maakt gaten in jouw emmer? Veel voorkomende stressoren zijn een te hoge werkbelasting, overwerken, miscommunicatie, te hoge eisen, conflicten en een slechte werk-privébalans.

Mijn tip voor op je werkplek
Een deel van de oplossing ligt binnen jouw invloedssfeer, jouw werkorganisatie. Met meer grip op je taken en tijd kun je beter prioriteiten stellen. Je krijgt meer lucht als je efficiënter werkt. Door je inbox te temmen reken je af met het energielek dat e-mailstress heet.

Ligt de sleutel tot verandering in de organisatie (bijvoorbeeld de werkomstandigheden, bedrijfscultuur, te hoge eisen en verwachtingen)? Kaart het aan.

4 Hou de emmer gevuld
emmer bevlogenVoorkomen dat de emmer leegloopt is goed, maar zorgen dat hij gevuld blijft is minstens zo belangrijk. De focus ligt dan niet op het vermijden van burn-out maar op het bevorderen van bevlogenheid.

Bevlogen medewerkers zijn gezonder, productiever en hebben meer veerkracht in geval van stress. Bovendien is hun bevlogenheid ‘besmettelijk’ waardoor het team of de afdeling beter gaat presteren.

Meer werkplezier krijg je bijvoorbeeld door carrière kansen, waardering, steun van de leidinggevende, een heldere rolverdeling en autonomie. Welke energiebronnen houden jouw emmer gevuld?

Mijn tip voor op je werkplek
Ontdek van welke aspecten van je werk jij gaat bruisen. Misschien hou je van inhoudelijke verdieping, klantcontact, samenwerking of nieuwe dingen ontwikkelen. Reserveer elke week tijd voor een activiteit die aan deze voorwaarde voldoet.

Van 3 tot 7 november is de Week van de Werkstress. Een mooie gelegenheid om dit thema bij jou op het werk onder de aandacht te brengen.