Georganiseerd zijn is net zo erg als het volgen van een dieet

Afgelopen weekend kwam ik mijn nicht weer tegen. De laatste keer dat ik haar had gezien was maanden geleden tijdens een familie weekend. Ze zag er nu heel goed uit en was enorm veel afgevallen. 17 kilo!

Ik vroeg natuurlijk gelijk: “Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Atkins, Sonja Bakker, Bloedgroepdieet?”  “Nee, gewoon normaal eten”, was haar nuchtere antwoord. “Ik at eerst veel snoep en vet, maar nu eet ik gezonder en fiets ik meer”.

Ik heb zelf een enorme hekel aan het volgen van een dieet. Elke poging die ik deed was een beproeving en het resultaat slechts van korte duur. Na zo’n periode van afzien smaakte alles zo lekker dat de kilo’s er net zo hard weer aanvlogen ; ).

Ik merk dat veel mensen een zelfde soort weerzin hebben tegen planning en structuur als ik tegen diëten heb. Dat komt vaak omdat ze ‘dieet-ervaringen’ hebben met het organiseren van hun werk. Het is een kwelling en binnen de kortste keren ben je weer terug bij af. Erg demotiverend!

Ieder dieet belooft gouden bergen en zegt dè oplossing te zijn voor de extra ballast die je met je meezeult. Maar of het nu om eten of om organiseren gaat, er zitten twee hele grote nadelen aan de ‘dieetmanier’, die ervoor zorgen dat je droom in duigen valt.

Toch betekent dat niet dat je er maar in moet berusten. Keer de nadelen om en je hebt de sleutels voor blijvend resultaat in handen!

Nadeel 1: De mag-niet-stand werkt averechts!
Misschien herken je het wel. Van het dieet mag je niet snoepen, maar uitgerekend die week heeft de hele wereld iets te vieren. De eerste gebakjes sla je nog keurig af maar na dat ene chocolaatje is al je wilskracht verdwenen. Eenmaal in de fout gegaan treedt het ‘what the hell’-effect op en laat je alle goede intenties varen. Als we iets niet mogen is de verleiding groter dan ooit.

Sleutel: Zet jezelf in de mag-wel-stand
Bepaal wat je wel gaat doen en formuleer het actief, positief en haalbaar. ‘Ik ga deze week niet meer overwerken’ wordt dan: ‘Ik ga  op dinsdag en donderdag om 18.00 naar huis’. En ‘Ik laat me niet afleiden door mijn mobiel of e-mail’ wordt dan: ‘Als ik aan project X moet werken zet ik 1 uur alle online programma’s uit’. Lukt het een keer niet? Pak morgen, zonder frustratie, de draad weer op.

Nadeel 2 De ongebruikelijke patronen hebben een korte termijn effect.
Een dieet heeft door de verandering van eten vaak een krachtig positief effect. Maar ga je weer ‘gewoon’ eten, dan springt je stofwisseling meteen weer in de oude stand. Zo blijft bijvoorbeeld je desk na een flinke opruimbui een tijdje clean, maar binnen een paar weken zijn de stapels terug.

Sleutel: Ontwikkel dagelijkse gewoontes die vruchten afwerpen
Begin met een kleine haalbare stap in de goede richting en houd dat zo lang vol tot je er geen extra moeite meer voor hoeft te doen. Duurt het bijvoorbeeld 3 minuten totdat je computer is opgestart? Ruim in die tijd een paar dingen op. Of ga elke dag een kwartiertje eerder naar je werk om voor jezelf de dag op een rij te zetten. Of pak een van andere de tips uit de 1 minuutjes. Hoe meer slimme routines jij echt integreert, hoe groter de winst.

Dat diëten toch zo ontzettend populair zijn komt waarschijnlijk doordat we heel graag in een wondermiddel willen geloven. Dat je zonder dieet ver (en misschien wel verder) komt, bewijst mijn nichtje.

Tip: Wil je bovenstaande sleutels gebruiken? Begin vandaag met 1 minuutje organizen. Dat is al weer 1 minuutje meer dan gisteren ; ).