Het grote geheim van goed georganiseerd werken ontmaskerd

Ken je het tv-programma Goochelaars ontmaskerd?

Daarin laten ze het geheim achter de goocheltruc zien. Als je eenmaal weet hoe een truc werkt is de magie er af (ook wel een beetje jammer, geef ik toe).

Wat is het geheim achter goed georganiseerd werken? Georganiseerd als in: je taken en tijd onder controle.

Dus niet meer koortsachtig zoeken in je stapels en digitale mappen. Je niet meer een hoedje schrikken als iemand je vraagt of je nog gedacht hebt aan die ene actie. Niet meer ploegend door je inbox, maar al je zaken op orde en de juiste documenten onder handbereik.

Wat is het geheim van mensen die het zo goed voor elkaar hebben? Van die collega’s, die je graag vertellen over hun prachtige, gestroomlijnde en waterdichte werkwijze en jou van harte aanraden om dat ook zo te doen. Hebben die een aangeboren talent? Zit het in hun genen?

Of bestaat er een geheim recept? Er zijn een aantal goeroes die je vertellen dat hun manier van werken jou heel gelukkig gaat maken. Als je de methodiek nauwgezet volgt, dan heb je toegang tot het efficiëntie-paradijs.

Of zit de oplossing misschien in een slimme app, een handige tool of een computerprogramma dat jouw leven een stuk eenvoudiger gaat maken?

Wil je het geheim van georganiseerd werken weten?

Ik ga het verklappen.

Het gaat mij niet populair maken, maar ik vertel het je toch.

Het geheim is….

ER IS GEEN GEHEIM!

Wat een anticlimax denk je misschien. Je had gehoopt op iets spectaculairs of tenminste iets wat enigszins bruikbaar zou zijn.

Sorry, maar ik kan er niet meer van maken.

Georganiseerd werken bestaat voor 30% uit oplossingen, die met nuchter verstand en logisch nadenken tot stand zijn gekomen. Voor 45%  bestaat het uit geschikte gewoontes en passende routines. En voor de overige 25% uit kennis van de principes en aangeleerde vaardigheden.

Ik kan bovenstaande percentages natuurlijk met geen mogelijkheid hard maken, maar wat ik wel weet is dat iedereen zo georganiseerd kan zijn als hij/zij zelf prettig vindt.

Je hoeft daarvoor niet te wachten op de gouden tip of de ideale methode van een ander. Voor 75% zit het allemaal al in jezelf!

Laat je vooral inspireren door de oplossingen van anderen, maar kies uiteindelijk voor jouw eigenwijze manier van werken!

Stap 1 Welk klusje kost jou onnodig veel tijd?

Stap 2 Doe een brainstorm en bedenk zoveel mogelijk oplossingen.

Stap 3 Probeer een van je oplossingen een tijdje uit.