Waarom je je beste werk aflevert als de deadline in je nek hijgt

Herken je dit? Het leren voor een tentamen of toets stel je zo lang mogelijk uit en de dag van te voren ga als een dolle leren.

Desnoods stamp je door tot diep in de nacht. Ik deed hetzelfde want onder die tijdsdruk kon ik het beste presteren, dacht ik.

Heel veel mensen werken volgens deze ‘ff blokken’ c.q. ‘ff buffelen’ methode. Pas als de urgentie voelbaar is en de deadline in je nek hijgt kun je je ertoe zetten om aan de slag te gaan.

De krachtige positieve uitwerking maakt dat we het blijven doen. De pushende deadline geeft je namelijk een legale reden om je puur op deze klus te richten, al het andere moet wijken. (Nee-zeggen gaat je ineens wonderbaarlijk eenvoudig af). Ook het (net) op tijd afkrijgen geeft een enorme kick.

Toen we nog jong ; ) waren en studeerden, was dit een prima manier van werken (de stresspieken waren redelijk verdeeld over het jaar). Als je nu in je professionele leven veel zaken op laatste nippertje doet, loop je een aantal risico’s:

  • De stress is compleet als je te maken krijgt met onverwachte zaken (bijv. een spoedoverleg, een computerstoring of privéomstandigheden), want er zit geen rek meer in je tijd.
  • Je hebt een dik probleem als het afronden langer duurt dan je had ingeschat. Dan sta je voor de keuze: afraffelen of een nachtje doorwerken?
  • Je brandt op als je langere tijd wordt voortgestuwd door dit soort urgentie-adrenaline, da’s niet gezond!

Sommige mensen denken dat het de beste en misschien wel de enige manier van werken is omdat ze die dwingende tijdsdruk nu eenmaal nodig hebben.

Maar ik zal je een geheim verklappen: het is niet de deadline, maar de focus (als gevolg van de deadline) die maakt dat je sneller en beter werkt. Op dat moment heb jij maar 1 prioriteit en daar gaat al je aandacht en energie naartoe. Je laat je niet afleiden, onderbreken en ook niet van de wijs brengen door randzaken. En dat werkt!

Kun je op een eerder moment dezelfde focus opbrengen dan heb je het positieve effect, zonder de schadelijke stress.

Stap 1 Bedenk welke actie met einddatum jij geneigd bent om tot het laatste moment uit te stellen.

Stap 2 Verzet de deadline in je takenlijst of agenda naar een week eerder.

Stap 3 Beschouw het als echte deadline (klinkt als jezelf voor de gek houden, maar gezien de risico’s is de nieuwe tijdslimiet veel aannemelijker).
Gerelateerde artikelen: