Heb je last van het ‘what the hell’ effect?

Herken je dit? Je hebt een veelbelovende weekplanning gemaakt en meteen de eerste dag al loopt alles in het honderd.

Of je bent vastbesloten om elke dag even je bureau op te ruimen, maar dan heb je een paar hectische dagen en komt het er niet van.

Of je hebt bedacht dat je 3 maal in de week gaat hardlopen maar na de eerste week zit de klad er al in.

Dan ben je geneigd om ‘laat ook maar’ te denken, om vervolgens je plannen te laten varen.

Je hebt in dat geval te maken met het ‘What the hell’-effect. Dat werkt zo: Je neemt je voor om maar 1 dropje te nemen, maar na die ene gun je jezelf er nog eentje en na de derde zeg je: “Ach, what the hell, ik eet ze gewoon allemaal op, het maakt nu toch niet meer uit.”

Het gaat niet zoals we hadden gehoopt of er zit meer tegen dan we hadden gedacht. En omdat het toch al mislukt is, geven we op. We hebben het gevoel dat de lat te hoog ligt dus kwellen we onszelf maar niet langer.

Doodzonde

We laten ons beïnvloeden door gedachten die ons kleiner, zwakker en incompetenter maken dan we zijn. 1 misser (of 2 of 3) betekent nog niet meteen dat de wedstrijd verloren is.

Stel je bent fan van een bepaalde voetbalclub en je gaat naar een thuiswedstrijd. Dan zou je het toch ook niet pikken als ze meteen al na de eerste tegengoal zou opgeven? Ze hebben op ieder moment in de wedstrijd de mogelijkheid om zich te herpakken en voluit voor de winst te gaan. En al zouden ze verliezen, dan nog betekent dat niet meteen dat het seizoen voorbij is! Toch? Zelfs iemand met nul verstand van voetbal (zoals ik ) snapt dat.

Laat jij je inpakken door ‘What the hell’ gedachten?

Stap 1: Trek je plan en ga ervoor.

Stap 2: Maak je een misser of loopt het anders? Weet dat je op ieder moment kunt kiezen om de draad weer op te pakken!

Stap 3: Heb je de neiging om op te geven? Wees je eigen juichende supportersschare en moedig jezelf aan om door te bijten.